Volym
har bett Stina Oscarson, konstnärlig ledare på Orionteatern
och initiativtagare till Skuggutredningen, att skriva en betraktelse om
hennes syn på konsten och kulturen i dagens värld.
Tankar
om drömmar och mål
Inför
ett seminarium i Linköping i förra veckan fick jag frågan:
Kan kulturpolitiken förnyas? Mitt svar blev den text som här
följer.
När
jag var sju år och min bror var fem hade vi bestämt oss för
att bli fredsarbetare, vi skulle helt enkelt skapa fred på jorden
och vi hade förstått att om man skulle göra det måste
man prata med USA:s president. Vi bodde på den tiden i Skellefteå
och presidenten bodde på andra sidan jorden så vi bestämde
oss för att bygga ett flygplan. Vi samlade ihop kartonger, tejp och
linor och massor av ballonger och en vårvinterdag i mars tog vi
ut planet på dagisgårdens baksida där det fanns en kulle
som vi bestämt att lyfta från. Vi blåste upp ballongerna
och hoppade i, runt omkring stod en massa människor och tittade,
det var en högtids dag. Men planet lyfte inte. Då gick vi in
och började bygga en båt istället. Vi fick tag i två
stora oljefat, frigolit och brädor och byggde en flotte med ett högt
utkikstorn som stod klar precis när isen lättade från
Bottenviken. Vi packade matsäck, tält och kikare och sa "hej
då" till våra föräldrar. Flotten flöt
och första dagsetappen blev en dryg kilometer, sedan bestämde
vi oss för att slå läger för natten. Vi åt
vår matsäck satte upp tältet och somnade. På natten
började det blåsa och när vi vaknade hade flotten drivit
till havs så vi packade ihop tältet och promenerade hem. På
vägen hem påminde vi oss om att jorden var rund och om det
var sant borde man kunna gräva en grop till andra sidan. Och resen
av sommaren grävde vi, vi grävde hela dagarna, vi grävde
så att det blev förändringar i grundvattennivån,
bäcken svämmade över och några grannar fick översvämning
i sina källare, men vi fortsatte gräva.
Vi kom aldrig
till andra sidan. Men än idag finns det mitt på stranden en
böljande fördjupning. Den finns där som en påminnelse
om den kraft man har när man uppfylld av en stor dröm. Den finns
där som en påminnelse om tron på att ett möte med
en annan människa kan vara avgörande och jag fascineras ännu
av att vi trodde att USA:s president skulle vilja lyssna och att han skulle
försöka förstå vad vi menade. Visst var vi barn och
visst var vi naiva. Men jag har försökt att bevara den tron
även om den har naggats i kanten med åren, inte minst den senaste
tiden. Jag blev inte fredsarbetare utan regissör, fast på sätt
och vis är projektet detsamma. Den senaste färden har dock inte
gått mot USA:s president utan rakt in i svensk kulturpolitik. Den
färden var och är initiativet till och arbetet med den alternativa
kulturutredningen: Skuggutredningen. Ja, jag kommer att fortsätta
att vara idealist. Och som svar på frågan Kan kulturpolitiken
förnyas? är jag beredd att säga ja. Fast det finns ett
litet om som jag kommer att komma tillbaka till, men det handlar om mål.
Skuggutredningen
kom till som ett komplement till den av regeringen tillsatta kulturutredningen
då vi var många som kände att innan det fattas beslut
om en ny kulturpolitik i Sverige måste vi få till stånd
en större idédebatt om konstens plats i ett samhälle
som styrs allt mer av kommersiella värden och där de omätbara
osynliga värdena tenderar att försvinna. När vi publicerade
kulturuppropet i DN i slutet av augusti sa vi att det värsta som
kunde hända men samtidigt det troligaste var att det skulle fortsätta
vara tyst. Och vi förberedde oss på vad vi skulle göra
i så fall, men vi misstog oss. Kulturdebatten tog fart och det har
blivit uppenbart hur gärna vi vill förenkla, hur vi hela tiden
vill placera människor i fack, tankar i en ideologi, hur vi till
varje pris vill föröka greppa det ogripbara och hur provocerande
det är att drömma. Jag drömde ett ögonblick på
en blogg om en reklamfri värld och blev omedelbart stämplad
som kommunist och på SvD´s ledarblogg länkade man för
en tid sedan till en insamling för att skicka mig till Nordkorea
och betalar resan under förutsättning att jag söker uppehållstillstånd.
(Den är nu borttagen.) Det märkliga är att detta drivs
av de nyliberaler som mest säger sig värna friheten. Jag tror
vi på allvar måste fråga oss vad betyder ordet frihet?
Och vad betyder valfrihet? Jag är inte kommunist men jag tror inte
heller marknaden är bra på allt. När jag efter att ha
läst Timbros rapport "kulturskymning inställd" - en
40 sidors hyllning till allt som ökar, jobben i upplevelseindustrin
ökar, det säljs böcker på ICA, konst på IKEA
- oskyldigt ställde frågan: är allt som ökar alltid
bra, måste vi inte fråga oss vilka böcker som säljs,
vilka pjäser som spelas, blev jag omedelbart stämplad som elitist.
Och det är det fulaste man kan vara. Att vara egoist är helt
ok, men att tala om värden som sträcker sig bortom egenintresset
ska man passa sig för. Och det präglar idag hela politiken som
blir mer och mer populistisk och kortsiktig vilket också drabbar
kulturpolitiken.
I moderaternas
kulturmanifest 3.0 står: "Om målet är att varje
generation ska lämna efter sig en värld som är lite bättre
än den föregående är kulturpolitiken vårt medel
för det!" Jag blir glad när jag läser det. Det tyder
på att man på något sätt vill styra samhället
i en riktning. En riktning mot en bättre värld. Men om vi ska
kunna göra det måste vi också tillåtas att försöka
formulera vad som är en bättre värld och vi måste
ha platser som möjliggör dessa samtal.
Det senaste halvåret har jag ofta citerat just detta moderata manifest,
men för en tid sedan blev jag lite fundersam ty det finns ett litet
ord som kan betyda mycket. Läs citatet ovan igen: "OM målet
för samhället..." osv. Detta "OM" lämnade
mig ingen ro och jag var tvungen att fråga en av upphovsmännen
vad det betydde. "ÄR det inte målet för samhället
att skapa en bättre värld?" På det fick jag inget
riktigt svar: "Egentligen vet jag inte om jag tycker att vi ska ha
några mål." "Menar du att du kan vara politiker
och inte vilja ha några mål?" Jag är idealist och
jag har hopp för en framtida svensk kulturpolitik men detta OM gör
mig oroad och det inte bara för kulturpolitiken.
Kulturutredningen
har fått till uppgift att se över våra kulturpolitiska
mål från 1974, eftersom en ny tid kräver det. Det kanske
den gör, men vi måste också våga tala om att det
finns eviga värden och jag tror att vi måste arbeta för
att förstå hur vi ska bevara dessa värden i en tid som
snabbt förändras. Ändra medel inte mål om målet
är eller känns onåbart tänker jag. Dessutom är
det för mig mycket främmande att man valt att ta arbetet med
målen sist. Jag drar mig till minnes ett citat av författaren
Saint Expery (han som bl.a. skrev lille prinsen): "Om man ska få
människor att bygga en båt ger man dem inte spik och hammare
och lär dem hur man använder dessa verktyg utan man ger dem
drömmen om havet." Det är den drömmen jag är
rädd håller på att gå förlorad nu och som
Skuggutredningen försöker väcka till liv.
Jag har inte
svaret på vad en bättre värld är eller hur vi kommer
dit, men jag tror att det någonstans finns en sanning som vi hela
tiden måste försöka formulera tillsammans och det är
en av konstens främsta uppgifter. Och det är allas uppgift att
inte förenkla. Vi som konstnärer måste fortsätta
skildra människan i hela hennes komplexitet och därigenom bli
en länk för förståelse till andra. På ett sätt
skulle man kunna säga att konsten inte är något annat
än ett stort fredsprojekt och vi måste sluta ifrågasätta
att detta kostar för vi har helt enkelt inte råd att låta
bli!
Men visst
är jag optimist. I förra veckan presenterades Skuggutredningen,
svaren på Skuggutredningens fråga har både provocerat
och inspirerat människor i hela landet och detta är bara början.
SvD:s ledarsida har den här hösten ägnat kulturen mer plats
än på många, många år. (De tillhör de
som är mycket provocerade av att vi försökt tala om de
gemensamma värden som kulturen utgör.) Socialdemokraterna håller
på med sitt stora rådslag om kultur och Mona Sahlin höll
så sent som i fredags ett brandtal för kulturen och sa att
detta kommer att bli en valfråga. Och jag tror att vi har ett kultur-Sverige
som är mera rustat idag än för bara ett halvår sedan
att reagera på de förslag som kommer när kulturutredningen
läggs fram i februari.
Avslutningsvis
vill jag citera tankesmedjan Det Osynligas tankar om konst som kan betraktas
som vårat förslag på nya kulturpolitiska mål. De
kan tyckas som en motsägelse efter vad jag nyss har skrivit men jag
skulle hellre säga att de besitter egenskapen motsägelsefullhetsstyrka.
Konsten måste
vara fri.
Konstens ska inte lyda under några mål, inte ens goda.
Vi bör betrakta konsten som en illojal samhällspelare och inse
illojalitetens nödvändighet för att hålla samhället
levande.
Konsten bör vara en källa ur vilken de styrande hämtar
tankar bortom den pragmatism som politiken alltid riskerar att hamna i.
Alla människor måste ges möjlighet att möta alla
former av konst. Förmågan att välja konst som annat än
ytlig förströelse är beroende av att man en gång
getts möjlighet att lära sig dess språk.
Text: Stina Oscarson.
2008-12-01
|